Umat Islam pasti boleh

Monday, November 10, 2008

Sang Pencinta Lelaki

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a., ia berkata: Rasulullah bersabda:

“Wanita dinikahi karena empat perkara; karena hartanya, karenakedudukannya/keturunannya, karena kecantikannya dan keranan agamanya. Maka, pilihlah yang baik agamanya niscaya engkau beruntung.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari (3/242), Muslim (2/1086), Abu Dawud (2047), an—Nasaa’i (6/68) dan Ibnu Majah (1858))
Kalau sebelum ni sempat berkongsi mengenai "Sang Pencinta Wanita", Terkesima pula hati ini selepas membaca posting daripada blog seorang kawan mengenai "cinta lelaki terhadap wanita...". Manakah jenis wanita yang menjadi idaman seorang lelaki..? Adakah wanita idaman lelaki mereka yang hanya duduk di dalam rumah atau mereka yang bergiat aktif dalam berdakwa..? Tidak cukup dengan itu, wanita yang berilmu menjadi idaman lelaki.
Ana tidaklah matang untuk membincangkan berkenaan alam perkahwinan tapi rumahtangga ibubapa ana menjadi bekalan untuk menghadapi gerbang perkahwinan kelak. Kenapa sekarang ini di kalangan sahabat dan sahabiyah sibuk membincangkan mengenai perkahwinan... Gatal nak kahwin dah... Ilmu tak cukup nak kahwin... Cam mana nak mendidik anak-anak nanti. Sebagai seorang yang mengaku dirinya sebagai pejuang Islam, adakah isu ini terlalu awal untuk dibincangkan. Bagi pendapat sesetengah sahabat tidak perlu walhal sempuran iman seseorang apabila ia telah menyempurnakan walimatuurus untuk persediaan menhgadapi perkahwinan.
Lelaki zaman sekarang sukar untuk dipercayai, kecuali mereka yang betul-betul ikhlas niat memperisterikan seseorang kerana Allah dan ingin meneruskan mata rantai perjuangan Rasulullah hingga ke akhirnya. Bukan untuk memenuhi nafsu semata. Maaf la kasar sikit. Namun itulah hakikatnya. Walaupun itu fitra bagi seorang lelaki tapi sebagai para da'i yang mesih belajar, ia adalah tidak digalakkan.
Wahai sang pencinta lelaki, berhati-hatilah dengan wanita, Abdullah bin Amru r.a. berkata: “Mahukah kalian aku beritahu tentang tiga jenis manusia yang celaka salah satunya Isteri yang buruk tabiatnya, jika engkau berada di sisinya ia membuatmu gusar/tidak senang. Dan bila engkau tidak berada di sisinya ia berkhianat.”
Berhati-hati memilih pasangan. Kebahagian tidak sahaja terletak di tangan lelaki, Wanita mampu mengoncang dunia kerana jangan disangka tangan yang lembut membinasakan diri antumna semua (lelaki)

No comments:

Akhlak Perhiasan diri


MyCartopia.com Click here to get one