Umat Islam pasti boleh

Tuesday, November 11, 2008

An-Nisa vs Ar-Rijal

Lelaki @ Muslimin
1. lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.
2. lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh. BERATKAN !
Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung. Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.
Wanita @ Muslimat

1. wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya, wanita saksinya kurang berbanding lelaki. wanita menerima pusaka kurang dar i lelaki..
2. wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya. wanita wajib taat kpd suaminya tetapi suami tak perlu taat pd isterinya (taat kepada ibunya).
Seorang lelaki perlu pergi berjihadfisabilillah tetapi wanita jika taatakansuaminya serta menunaikantanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala org pergiberperang fisabilillah tanpa perlumengangkat senjata.
Mengapa pilih surah ini...?
Selepas jak release tension kul 12 pas Exam, ana terus buka laptop, plan awal memang nak rehat lama, tapi malaslah... Kita sebagai pengerak jihad tiada istilah malas dalam diri. Blog ni juga tempat untuk menuntut ilmu selain ke kuliah atau ke sekolah. Banyak ilham yang boleh dicipta selepas membaca blogblog sahabat yang lain. Kebetulan petang ni takde paper juga kan. Buat post baru untuk santapan minda teman-teman.
Perasan tak di atas ini post berkenaan apa...?

No comments:

Akhlak Perhiasan diri


MyCartopia.com Click here to get one