Umat Islam pasti boleh

Saturday, September 13, 2008

Terkesima dan tergamam

Ramadhan... Oh Ramadhan....

Kini kita telah berpuasa selama 13 hari, dari mula berpuasa sehinggalah kita melalui 10 malam pertama di bulan ramadhan yang penuh dengan keberkatan. Meningkatkah iman kita... Tanya sama diri.

Terkesima dan tergamam apabila terbaca dalam akhbar KOSMO..On9 dalam bahagian Rencana Utama. Seorang lelaki telah dinyatakan namanya dalam rencana tersebut. Berkongsi pengalaman semasa umurnya 10 Tahun, paginya puasa tiba solat zohor pergi munim air. Tidakkah itu adalah satu perkara yang sia-sia. Itu tidak apa kita tidak tahu lagi sepenuhnya erti puasa yang sebenar.

Bagaimana pula dengan kita yang dah meningkat umur dan sudah boleh menjadi ibu orang bagi perempuan. Tiba-tiba minum di kedai kopi pukul 1o.oo am. Inikah realiti zaman sekarang.... Jawab soalan ini dalam hati.

Tertarik dengan pernyataan yang dikeluarkan oleh sahabiyah ketika usrahnya di bilik semalam. Dimanakah graf iman kita sekarang..? Adakan semakin meningkat atau sebaliknya...? Renung-renungkan erti ramadhan yang sebenar. Mudah-mudahan amal ibadat yang kita lakukan sepanjang bulan Ramadahan ini diterima di sisi Allah s.w.t. Ameeennn.

No comments:

Akhlak Perhiasan diri


MyCartopia.com Click here to get one