Umat Islam pasti boleh

Thursday, September 11, 2008

Kebaikan kita diabaikan...

"Sana muka dia, sini muka kamu, di situ mukanya pula.... Bosan...Bosan...Bosan la duduk kat kampus ni. Mana tidaknya hari-hari pergi kuliah muka tu ja yang terpampang di hadapan. Di U ni juga selalu sahaja orang perhatikan gerak geri kita. Nak duduk susah, nak berjalan susah, nak berdiam diri lagi susah..." Merungut habis nampak.


"Ada apa yang boleh ana bantu...?" Kata Akma.


"Tiadalah, Okey je ni...!" Bay cuba berselindung di sebalik masalah yang dihadapinya. Namun sahabatnya yang selalu bersama seperti belangkas. Cuba untuk mengorek rahsia yang dia sembunyikan.


"Mungkin sebab puasa kot. Tu yang rasa tidak semangat nak hidup..." Jelas Bay. Akma terus berusaha untuk bertanya soalan dengan sahabatnya. Malangnya hampa... Bay tetap dengan pendiriannya untuk tidak memberitahu kepada akma apa yang dia rasakan selepas dia mengetahui niat Akma untuk dekat dengannya.


Begitulah suasana yang terpaksa dihadapi oleh Bay yang sering menjadi perhatian sahabat sekeliling. Mereka merupakan pelajar tahun akhir yang menuntut di UPM. Mengambil kos Perakaunan. Manakala Akma adalah sahabat yang selalui memerhatikan gerak geri Bay yang menyebabkan dia tidak selesa dengan keadaan itu.


Satu pagi mereka pergi kuliah, Akma semakin berkobar-kobar untuk mengorek rahsia yang lama terpendam di dalam hati Bay. Atas sifat prihatin sahabatnya itu, tetiba timbul conflik antara mereka berdua. Walhal heboh satu kampus, mereka adalah sahabat baik dari tahun satu lagi. Langit tidak selalunya cerah. Itulah petikan lirik lagu hijjaz yang menyedarkan kita bahawa tidak semestinya langit selalunya cerah sepenjang hari. Kita perlu tahu juga bahawa siapa sangka hujan di tengah hari. Ukhuwah pun boleh diretorikkan sebagai langit dengan cerah tadi.


Ukhuwah yang disemat dalam hati beberapa tahun semakin pudar. Bay selalu sahaja menjauhkan diri daripada Akma dan rasa meluat menengok muka Akma. Terdetik di hati Akma, "Kenapa Bay benci dengan ana..?" Sangkanan Akma memang benar apabila perasaan yang dialami oleh Bay telah diceritakan oleh teman sekuliah, San. "Patutkan aku disisihkan hanya dengan mengambil berat tentang Bay...?" Inilah persoalan yang tidak pernah hilang selepas peristiwa Bay semakin menjauhkan diri daripada Akma.


Hari semakin hati berlalu, kini Akma dan Bay sudah hampir ke penghujung pengajian. Bulan 9 tahun ni nak convo. Namun apa menyedihkan hati Akma, hubungan antara mereka tidak dapat dijernihkan lagi. Sedihnya....!!! Mungkin inilah hakikat orang yang suka jaga hal orang. Kalau betul niat kita untuk membantu tidak akan berlaku konflik. Terdetik dalam hati Akma untuk menyaingi Bay kerana dia adalah budak yang cantik dalam kelas. Cemburu buta la ceritanya.


Perlu diperhatikan bahawa kita bersaing untuk kebaikan tidak apa... Tapi kalau bersaing untuk menjatuhkan seseorang baik batalkan niat untuk menjatuhkan dia. Kerana amal dimulakan dengan Niat. Jika niat untuk kebaikan kita akan dapat saham yang baik, dan sebaliknya.

No comments:

Akhlak Perhiasan diri


MyCartopia.com Click here to get one