Umat Islam pasti boleh

Wednesday, September 24, 2008

SOLAT TIANG AGAMA

Ana kena marah dgn umi smlm..

Umi n ayah akan setiap hari kejut ana utk bangun sahur..
Tapi pagi semalam ayah tepon, ana angkat tapa ana x larat sangat nak bangun.. xsahur pun.. letih dengan urusan majlis-majlis di masjid beberapa hari lepas.. ana dah dengar azan dah pun tapi ana x bgun.. at last ana bngun pkul 6.05.. mase 2 belum syuruk tapi terkejut sangat, roomate x kejut ana.. sedangkan setiap hari ana yang akan kejut di orang.. lepas qoda' solat, ana tepon umi, ana teriak, ana takut sangat dengan balasan Allah..

Umi marah-marah lagi, lagi la ana teriak.. umi kata, tau x api neraka tu panas, awak solat tarawikh 20 rakaat pun x gune kalau awak tinggal solat subuh.. umi hari-hari doa supaya anak umi xtinggalkan solat.. jangan harapkan kawan-kawan, bukan salah di orang.. salah awak.. nada umi sedih je.. kesian umi dapat anak macam ni..macam-macam umi pesan..

Ya Allah,
Betapa dosa nya ana.. dah la bulan puasa,.. berganda-ganda rasanye dosa ana ni.. beberapa jam lepas 2 ayah pesan solat je walau pukul berapa ana bangun dan niat qoda' walaupun kita ganti solat 2 tapi kita xtinggalkan solat 2..

Ustzh ana juga selalu pesan supaya kita sentiasa qoda'kan solat-solat kita.. kita xtau berapa banyak yang kita tinggalkan dan berapa banyak solat-solat fardu kita diterima Allah kan.. SOLAT TIANG AGAMA, bukan kita saja nanti dipersoalkan kenapa xsolat, kenapa tinggalkan solat tapi ibu bapa kita juga kena... bayangkanlah mereka nak taggung dosa-doas anak mereka.. sanggupkah kita bebankan mereka lagi di akhirat, sedangkan di dunia kita sudah banyak menyusahkan mreka..

Pesan ana, ramai juga sahabat2 kita yg bila bermusafir, mereka tinggalkan solat.. contohnya maghrib, bila berada dalam bas, solat lah menghormati waktu dan bila sampai di destinasinya, qoda'kanlah..

Islam ini kan mudah..banyak rukhsoh yang Allah beri.. kita boleh solat jama' kan..kita qosorkan sekali pun boleh..wahai kawan-kawan yang ana kasihi, solat membentuk peribadi kita, solat mendekatkan kita dengan Allah.. jagalah solat antum baik2.. jaga aurat ketika solat juga agar solat kita betul-betul diterima amlan nya oleh Allah.

No comments:

Akhlak Perhiasan diri


MyCartopia.com Click here to get one