Umat Islam pasti boleh

Friday, November 14, 2008

Bermudah-mudah dalam sesuatu perkara

Assalamualaikum w.b.t......Salam Perjuangan...
Hamdan Ya Syukran Nillah. Infiniti kesyukuran ditujukan kepada Illahi yang sentiasa membenarkan kita menghirup udara yang nyaman. Kena lagi pagi tadi hujan renyai-renyai kalau la diizinkan untuk bergerak di luar sana kan bagus... Malangnya, pukul 10.00 ada masih ramai yang tidak bangkit dari tidor... Ndak pa yang penting solat jangan tinggal ah.
"Bermudah-mudah dalam sesuatu perkara". Apa yang antumna faham dengan tajuk ini...? Pada ana ia adalah satu tindakan di mana kita melakukan sesuatu atas dasar memenuhi syarat. Maksudnya, melakukan sesuatu perkara bukan pada haknya. Misalnya, membaca Al-Quran (mengaji) hanya kita tau bagaimana nak baca, taranum okey tapi tidak pastilah pula tajwid betul kah. Jom kita semak balik tajwid bacaan kita. Menepati makhraj dia ka tidak. Berdosa bah kata diorang kalau baca ndak betul. Ayat Al-Quran ni mana boleh bawa main-main.
Kita lupa dalam kita bergerak kerja sebagai pejuang Islam ni, adakah kita menitikberatkan berkenaan ilmu-ilmu fardhu ain, Ilmu dunia dan Ilmu Akhirat serta banyak lagi jenis ilmu. Semangat melebihi ilmu yang ada. Tidak boleh jadi juga, tidak apa, Rasulullah sendiri pun menyampaikan dakwa sambil menuntut ilmu.
Bermudah-mudah terhadap sesuatu perkara adalah tindakan yang tidak perlu wujud dalam mengelar diri sebagai pejuang Islam. Walaupun Allah menjanjikan kemenangan kepada orang Islam. Namun ia tidak berjaya tanpa usaha. Berusahalah memperbaiki kelemahan yang ada. Sebagai teguran kepada diri dan orang lain. Tapi elakkan daripada bersikap sombong, kata orang bodoh sombong. Jauhkan. Lakukan sesuatu perkara berlandaskan syariat yang ditetapkan.
Wassalam

No comments:

Akhlak Perhiasan diri


MyCartopia.com Click here to get one