Umat Islam pasti boleh

Sunday, February 1, 2009

Aku hamba yang hina

Kata-kata Ustaz Hasrizal mampu menyedarkan penulis dalam SPC baru-baru ini.

"Hamba Allah" adalah gelaran bagi mereka yang sedar siapa diri mereka di dunia ini.

Satu kes pernah berlaku, di mana seorang sahabat dari kampung, Dia pergi berhijrah untuk mencari sumber pendapatan di bandar. Kehidupannya yang daif memaksa dirinya untuk teruskan azam dan iltizam untuk pergi ke sana. Dalam masa yang sama dia tidak mengetahui selok belok kehidupan di bandar bagaimana. Namun keinginan mengatasi segala-galanya.

Dalam perjalanan hendak ke bandar, dia terfikir, "Bagaimanalah kehidupan ku di sana,..?" Tapi dia telah nekad untuk tidak undur ke belakang. Alhamdulillah, hari itu juga dia tiba di bandar Sabak, tiga jam perjalanan ke destinasi yang di tuju.

Setibanya di bandar, dia bertanya kepada seorang cikgu yang sedang berdiri menunggu bas. "Encik, boleh saya tanya sesuatu..?" Encik tu menjawab, "Ya saya, apa dia..?" Alhamdulillah, terjumpa juga orang baik-baik kat bandar ni. "Erm.. mana masjid terdekat kat sini..? Jelasnya lagi. "Saya baru sampai dari kampung hendak mencari kehidupan kat sini." Dengan ramah encik tu menjawab, "Oh tak jauh dari sini... dari 3 bangunan yang besar ni, kat belakang tu ada masjid. Dekat je..!!". Dia terus melangkah ke arah yang dijelaskan tadi. Sebelum pergi sempat lagi ucap, terima kasih encik, tak dapat nak balas jasa encik.


..Bersambung...

Serba sedikit pendahuluan daripada cerita yang bakal penulis siapkan. Nantikan next episod. Jika ada sebarang cadangan atau komen. di alu-alukan.

No comments:

Akhlak Perhiasan diri


MyCartopia.com Click here to get one